Skolavslutningar i kyrkan


Ett inlägg på Newsmill i den ständiga debatten om skolan och kyrkan, fick min uppmärksamhet. En ledamot av Moderat Skolungdom, Karl-Gustel Wärnberg, tog ställning för skolavslutningar i kyrkan, en företeelse både jag och Skolverket är skeptiska till. I en av artikelns kommentarer hänvisades till en GP-ledare signerad Johanna Andersson, ”Jul, eller allmän vinterfest”.

Personligen är jag inte religiös (agnostiker), och tycker att religion ska vara en frihet och inget tvång. Just därför är jag skeptisk och kritisk till skolavslutningar i kyrkan på generella grunder, i alla fall i de former jag själv har upplevt. Att religion hör hemma i skolan inom utbildningen är naturligt, eleverna måste få lära sig om hur religion ser ut. Men i min mening ur ett kritiskt perspektiv, skolan ska inte förhärliga en enskild religion eller promotera religioner generellt.

Det är flera problem i Wärnbergs artikel. Han avskriver helt att avslutninger i klasserna eller i en skolaula är lika bra som en avslutning i kyrkan, och menar att gemenskapen som skapas och värdet av gemenskapen båda är ”enorma”. I min gymnasieskola var det inte så, tvärt emot skapade det mer gemenskap (för mig i alla fall) att ha en julfrukost med tända ljus i skolklassen.

Wärnberg gör ett stort poäng av att huvudförespråkarna för en separation av skola och kyrka i den här frågan, i nio av tio fall råkar vara icke-religiösa. Dessutom gör han följande poäng i förhållande till religionsfriheten, vilket ju är huvudargumentet för denna separation:

En religionsfrihet innebär inte frihet från religion, och att således säga att alla offentliga sammanhang ska vara stängda för religion är grundligt fel.

Men en religionsfrihet utan frihet från religion blir illusorisk. Då är det ingen frihet längre, utan frihet att välja tvång. Det är varken sekulärt eller acceptabelt i mina ögon.

Wärnberg citerar Stefan Olssons ”Handbok i Konservatism” (talande nog) och menar att den s.k. majoritetsprincipen (principen att rätta sig efter en majoritet) står centralt här, annars riskerar majoriteten att diskrimineras. I och för sig finns det ju en sådan majoritetsprincip, men frågan är om den fungerar tillsammans med religionsfriheten. Ska frihet till religion eller från religion vara normen? Jag tycker att frihet från religion ska vara normen, och det är trots allt normen i skolan redan. Den som vill ta del av en religion ska få välja det, men då ska det vara aktivt. Det ska inte vara så att man aktivt måste säga nej.

Jag kan hålla med Johanna Andersson att Skolverkets instruktioner och vägledning angående skolavslutningar i kyrkan förminskar kyrkan som lokal, idet man tar bort merparten av de konfessionella och religiösa inslagen. Men här står också den springande punkten: Ska skolan ha ett religiöst innehåll eller gynna en särskild religion? Jag tycker nej. Man hör dessutom inget om att de skolor som har avslutningar i kyrkan, också har avslutningar i moskéer, synagoger m.fl. Besöks en moské och får eleverna lära sig hur id firas inom islam, t.ex.?

Andersson har rätt i att julen till en viss grad är en kristen tradition. Men att julen även har ett hedniskt perspektiv, tycker jag ofta glöms bort. För faktum är ju att trots allt heter det just ”jul” i Sverige, inte ”Christmas” som på engelska, som tydligt tar ställning. Där firar man antingen kristmässa eller jul (ja, den hedniska midvintersfesten heter ”Yule”, tänka sig). Skolan bör gärna lära ut hur julen och kristendomen hör ihop. Man bör dock också lära ut hur julen och asatron hör ihop. Och behövs ett besök i kyrkan för att lära ut hur julen och kristendomen hör ihop?

Problemet med debatten om skolavslutning i kyrkan är att den alltid måste sluta i att ”om vi separerar skola och kyrka så förstör vi denna mångåriga tradition”. Först vill jag säga att jag inte tycker tradition är ett argument som trumfar allt annat. Det är ett argument, men som alla andra. Min gymnasieskola löste utmaningen med avslutningar i kyrkan på ett bra sätt, enligt min mening.

Först hade vi en gemensam julfrukost i skolklassen, med tända ljus, julmusik och allmänt mys. Därefter hade vi ingen mer undervisning, utan domkyrkan i min hemstad höll en slags julgudstjänst för alla gymnasieelever som ville gå dit. Många av eleverna, jag tror till och med de allra flesta, gick i domkyrkan och hade inga problem med det. Men för mig som inte är religiös, hade valet att säga nej i sig ett egenvärde.

Detta är den lösning som kommentar #1 i Newsmill-artikeln, Nedim Kirlic, förespråkar. En avslutning i skolan och en oberoende i kyrkan för de som vill följa med. I min gymnasieskola fungerade det väldigt bra, varför skulle det vara helt misslyckat i alla högstadie- och gymnasieskolor i Sverige? Dessutom tror jag det råder bot på det Johanna Andersson kritiserar i GP, nämligen reduktionen av kyrkan från religiös byggnad till en vilken som helst lokal. Om avslutningen är oberoende, vill ju konfessionella inslag kunna ingå och göra kyrkorummet mindre sterilt och mer levande. Men förutsättningen ska fortfarande vara ”armlängds avstånd”.

I högstadiet var eleverna tvungna att söka om fritagning från kyrkoavslutningen, som pågick under undervisningstid. Med andra ord pliktigt uppmöte. Ansökan om fritagning var man dessutom tvungen att göra hos föräldrarna. Jag har hört om elever som inte ville gå i kyrkan, och inte såg något egenvärde i det, men som inte fick föräldrarnas underskrift. Barnsligt, kan tänkas, men när man är 16 år så är man mogen nog att bestämma själv.

Jag kan inte se hur illa det skulle vara att lösa detta problem på det sätt jag har föreslagit. Och jag tror inte heller, åtminstone gäller det min egen skola, att det underminerar eller förstör den tradition med kristendom och jul som finns. Varför inte heller vara öppen för nya impulser och tankar?

Ett svar to “Skolavslutningar i kyrkan”

  1. Wordpress och Facebook-länkar « Från utomlands Says:

    […] Från utomlands En liberal student debatterar om lite av varje « Skolavslutningar i kyrkan […]

Kommentera

