Lite skäll mot Statens Järnvägar


SJ får nu kritik för att man avvisade en 11-årig flicka som saknade biljett, från ett tåg i Kumla. DN skriver att en YouGov-undersökning placerar SJ på 25. plats i en mätning av förtroendet för olika resebolag. Enbart Ryanair är sämre. Det säger inte lite.

Personligen har jag inget emot SJ. Men när jag nyligen reste från Storlien i Jämtland ner till Stockholm, blev jag smått förvånad. Jag åkte nattåg, och tidigare (senast för två år sedan) har det varit möjligt att ligga kvar i vagnen i 1,5 timme efter ankomsten i Stockholm. För att få lite mera sömn och en bättre start på dagen. Fast uppenbarligen har det blivit nya tider, för klockan fem om morgonen väcktes vi i Märsta, norr om Stockholm. Det visade sig nämligen att tåget, som ankom Stockholm 05.30, omedelbart skulle gå vidare till Skövde och Göteborg 05.35. Vad fanns då att göra i Stockholm, klockan halv sex om morgonen? Stort sett ingenting förutom att sitta och äta en frukost på Centralstationen, förstås. (Sedan kanske jag inte ska nämna frukostserveringen på returresan, eftersom den återigen var obefintlig…)

Inte allt i järnvägs-Sverige är SJ:s fel. I just mitt fall anser jag det vara dålig service, eftersom SJ anmäler sina avgångar och styr kvalitén på utbudet ombord på tåget. Risken är ju däremot stor för att SJ får skäll även för saker som de inte ansvarar för. 1993 styckades infrastrukturdelen av dåvarande SJ ut och blev Banverket. I dag heter myndigheten Trafikverket, men har fortfarande ansvar för det löpande underhållet på rälsen och signalsystemen. Men när människor reser med SJ, är det kanske inte alltid enkelt att skilja på vem som ansvarar för ett fel. Men eftersom SJ är den som kör tågen, blir det nästan naturligt att SJ får skället. Även om det på inget sätt är naturligt.

Kommentera

