Marianne Ny Årets Jurist?


Enligt Dagens Juridik har en jury nu kommit fram till de nominerade till branschpriset ”Årets Jurist”. De nominerade har utsetts av ”studenter, notarier och biträdande jurister”.

Bland dom nominerade återfinns flera riksdagsledamöter (t.ex. Annie Johansson och Thomas Bodström), nuvarande och föregående JK, avgående ChefsJO, professorer och ett antal andra jurister och advokater.

När jag såg listan var det däremot några namn som slog mig.

Katri Linna, före detta DO, fick kritik och sedermera lämna organisationen utan egentlig motivation. Hon föreslås nu bli årets jurist, kanske bl.a. för det uppmärksammade niqab-beslutet hon fattade.

Men det namn jag störde mig på var nog Marianne Ny, åklagaren som förvaltar utredningen kring Julian Assange. Som juridikstudent är jag inte helt säker på vilka kriterier som finns för att kallas ”Årets Jurist”, men jag vet inte om att fatta kontroversiella beslut är ett av dom. I så fall borde ju t.ex. Gunnar Axén och Cristina Husmark Pehrsson nomineras till ”Årets Politiker” för deras genomgående ståndpunkter ang. sjukförsäkringen. Vilket jag inte tror särskilt många hadde hållit med om.

Så min slutsats är enkel: Nomineringen var inte, enligt min mening, rätt. Nu återstår väl bara att se vem det är som blir Årets Jurist. På riktigt.

Kommentera

