Landet runt-halfgate


Granskningsnämnden beslutade 21 februari i år (dvs för väl en vecka sedan) att inte fälla SVT:s Landet runt.

Jag blev nyfiken när jag tittade på pressmeddelandet, där det stod att inslaget handlade om ett anagram. Men, det kan ju alltids vara fråga om anagram som kan verka anstötande. T.ex. såna som innehåller könsord. Men det ville väl inte Landet runt sända ut?

Vilket anagram var det som verkade anstötligt? Jo, det var fråga om att kommunen Floda i Västergötland, baklänges blir Adolf. Och så att SD Väst händelsevis råkar ha sitt huvudkontor där.

Jag tycker att det var fyndigt och bra humoristiskt att ha med det här i programmet. 14 (!) personer tyckte däremot att inslaget kopplade ihop SD med Adolf (Hitler, förmodar jag dessa 14 tänkte), och borde fällas. Anledningen var brott mot osakligheten, hävdade dessa. För det skulle tydligen vara fel att skämta om ett potentiellt riksdagsparti, före ett val.

Därför blev jag också glad när Granskningsnämnden friade programmet. Enhälligt. För det ropas på att muslimer måste tåla Muhammedkarikatyrer, måste också SD-anhängare kunna tåla skämtsamma inslag. Eller?

(Det tre sidor långa beslutet går att läsa här)

Kommentera

