Vem har problem – SJ eller privatiseringen?


Efter tågolyckan i Skotterud i Norge tog SJ ut lokvagnar en mass ur trafik, eftersom man fann sprickor i hjulen på tre vagnar. Nu visar det visserligen att inga andra vagnar hade sådana sprickor, så att de snart kan komma tillbaka i trafik.

Kritik harriktats mot att regeringens avreglering av järnvägsmarknaden skulle vara direkt orsak till hjulproblemen och att infrastrukturen i övrigt förfaller. Man kan fråga sig om det är rätt tolkning av verkligheten.

Att privata aktörer får köra tågtrafik på Banverkets spår ser inte jag som ett problem – men en möjlighet. En möjlighet att få flera händer in på marknaden, och visa hur Sverige kan få en förbättrad marknad för passagerarna.

Men konkurrens kan också vara osund. Därför krävs att den myndighet som ser över marknaden och har tillsyn med aktörerna tar sitt ansvar – inspekterar och bötfäller där det inte fungerar. En privatiserad marknad ska vara till för aktörer som visar ansvar och sköter sig – missköter man sig ska det innebära sanktioner från högre håll.

Att privatisera infrastukturtjänsterna har visat sig vara direkt hälsofarligt, åtminstone i Storbritannien. Då man privatiserade motsvarigheten till Banverket – och skapade företaget Railtrack – ledde det i slutändan till bristande underhåll och följaktligen dödsolyckor som pekade på stora missförhållanden. Infrastrukturen är den delen av transport där säkerhet är viktigast. Och säkerheten kan man inte tumma på för att spara pengar. Av detta följer också en regerings ansvar att satsa på infrastrukturen och spåren.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: