SD kommer inte försvinna av allt kampanjandet!


Sverigedemokraterna lyckades ta sig in i Riksdagen med 20 mandat. Angreppen mot partiet efter ”valsegern” gör mig faktiskt upprörd å SD:s vägnar, även om jag aldrig skulle tänka mig att lägga min röst på dom.

Det är givetvis inte enkelt att acceptera att SD nu fått 20 mandat. Men de etablerade partierna, särskilt vänsterpartierna (och V), som varit SD:s måltavla i valkampen, drog sig undan och tog inte debatten. Varför inte? Rossana Dinamarca (v) sa i Debatt att man inte ville låta SD sätta dagordningen.

Efter valresultatet och den för många (inte jag) överraskande sanningen med SD:s intåg blev svaret en massiv kampanj från de största medierna. I stället för att, som Kaliber i SR P1 gjorde, kritiskt granska SD och politiken låtsades man att dom inte fanns. När så resultatet kom, valde man att, enligt min mening, vägra respektera valresultatet.

Det är absolut viktigt att ta avstånd från racism, och det gör jag också. Men i stället för att hacka ner på ett parti som nu lagligen sitter i parlamentet, borde medierna granska sina egna strategier. SD vinner på att få ”underdog”-stämpeln, och så dumma är inte mediestrategerna än att de vet det…

Newsmill

Kommentera

