IPRED prövas i EG-domstolen…


…i alla fall om Ephone får det som dom vill. Hela frågan kring IPRED är väldigt märklig. Jag håller med om att polisens upphovsrättsbrottsarbete möjligen är mindre bra. Men att tillåta privata organisationer tillåts agera polis och begära ut uppgifter är, trots att rättssäkerheten verkar tillfredsställas, enligt min mening inte rätt. Ephones vd använder ord som ”privatspanare” när han pratar om Bonnier Audio och företagen som lämnat in IPRED-ansökningar. Det goda, gamla editionsföreläggandet från rättegångsbalken (yrkande av polisen att någon ska lämna bevis inför rätt) är menat för sådana här fall, och att man inte beaktar det (jo, jag vet att hela processen kommer från EU, men ändå) är dumt.

Jag tyckte att hovrätten gjorde helt rätt när den friade Ephone, även om beslutet slutade 2-2 med ordförandens röst som avgjorde. En passordskyddad server är inte offentlig, då hade den inte skyddats med passord. Sedan har ju Ljudboksförlagen anlitat någon som brutit sig in på servern – jag tror inte at personen i fråga fick tag i passordet av någon admin – och tagit reda på IP-adresser och allt möjligt. Jag säger: HD, fria Ephone!

Det har sagts att Internet inte regleras av lagar och regler. Det gör det visst. Men att företag som hävdar att de skyddar sina egna rättighetshavare inte respekterar bestämmelser om t.ex. dataintrång är inte rätt. Alls.

Kommentera

