MP: Förbjud dubbdäck i Stockholm


Efter att Hornsgatan nu effektivt stängts av för bilar med dubbdäck, har Miljöpartiet i Stockholm nu kommit fram till att det bästa vore ett totalt dubbdäcksförbud i hela Stockholm, från vintern 2011-12.

Här där jag bor finns redan ett system för att minimera dubbdäcksanvändandet: Nämligen en dubbdäcksavgift. Avgiften ska bl.a. bekosta åtgärder för att minska luftförorening och förbättra väglaget (som ju också slits bort i den händelse dubbdäck används flitigt). Detta skrev DN:s Allt om Motor i maj i fjol: Inför avgift för dubbdäck

Det verkar som att förbudet på Hornsgatan har gett en önskad effekt, vilket är ytterst glädjefullt. Till saken hör att särskilt här i min norska hemstad är väglaget utanför stan så svårt under vintern att dubbdäck nästan måste sägas att vara påbjudet för att undvika olyckor. Jag föreställer mig inte att det är så illa i Stockholmstrakten, även om förra vintern verkade allt annat än inbjudande till att ställa dubbdäcken på hyllan.

Hade jag varit politiker i Stockholm hade jag därför motionerat om att införa en avgift på användandet av dubbdäck, för så att säkerställa att de intjänade medlen används till miljöförebyggande åtgärder. Det tror jag att vill fungera.

Kommentera

