Jag återvänder till Värnamofallet


Andreas Carlgren (som nyligen skrev en läsvärd artikel om den nya rättegången i da Costa-fallet) har nu även han hängt på saken som jag tidigare skrev om, nämligen om incidenten i Värnamo där 70-åriga Ronald Fasth gav en 12-årig en örfil, och skrivit en artikel på Newsmill om händelsen.

Nu har iallafall domen fallit i frågan – Fasth dömdes till 30 dagsböter å 100 kr för ringa misshandel. Vilket i och för sig var väntat som utgång på målet, han hade ju redan erkänt men invände förmildrande omständigheter. Tingsrätten avvisade samtliga, särskilt eftersom Fasth själv sagt att han örfilade ”för att ingjuta respekt”, inte för att 12-åringen kallat honom för ”gubbjävel”. Något som tingsrätten sa tyckte jag däremot får stå som ett visdomsord i den vidare debatten (för den lär väl inte stanna nu?): ”Att ett barn visar bristande respekt inför en vuxen kan aldrig av den vuxne åberopas
som någon typ av förmildrande omständighet när det gäller att använda våld mot barnet.

I kommentarsfältet under Newsmill-artikeln och på andra bloggar förfäktas dock en annan åsikt, att Sveriges ungdomar brister i respekten mot de äldre och att samhället går under. Men vänta nu, har inte detta hänt förut? Även Sokrates sa ju i sin tid att ungdomarna även i det gamla Grekland inte visade någon vidare respekt mot åldringar. Kanske är detta ett uttryck för att de nya generationerna ständigt opponerar sig mot föräldragenerationen, att det inte bara är för att Sverige händelsevis är ett mångkulturellt samhälle år 2009.

Nu försöker jag, igen, på inga sätt försvara beteendet till det ungdomsgäng som tydligen skulle ha figurerat i Värnamo Folkets Park och gjort hyss. Varför dom, som vissa efterlyser, aldrig har åtalats låter jag den lokala polismyndigheten svara på. Jag vet inte. Men i mina ögon kan man aldrig inge respekt genom att slå någon, vare sig det är hedersmord eller pensionärsörfilar. Våld föder våld.

En person kommenterade min förra post med uppmaningen att tänka till hur jag ville reagerat om min ”lyxbil” fått sina däck sönderskurna. Ja, jag har tänkt igenom detta. Min slutsats är enkel: Våld funkar inte. Hitta något annat istället.

DN SvD

7 svar to “Jag återvänder till Värnamofallet”

  1. Lars Says:

    ”Varför dom, som vissa efterlyser, aldrig har åtalats låter jag den lokala polismyndigheten svara på. Jag vet inte” Detta är så typiskt svenskt. Du verkar vara otroligt engagerad i frågan så varför inte ta reda på det. Man kan bara prata tills folk eller barn slutar lyssna sen är det stop. Vi är ett land där våld inte får utföras mot andra människor, det är bra. Våld föder våld som du säger men icke våld föder också våld. Det ser vi i Sverige idag. Det finns inget sätt i Sverige där man på ett tydligt sätt kan göra en gränsdragning för vad som är fel. Man skall helt klart inte misshandla för att visa var gränsen går men kom igen, en örfil??!!. Det svider lite, kinden blir röd men det finns inget effektivare sätt att göra en gränsdragning. Kan komma ihåg att jag själv har fått 2 örfilar som liten grabb, jag är glad att jag fick dem. Annars hade jag förmodligen varit kriminell idag. Jag var på väg att bli världens slyngel. Finns säkert tuesntals svenskar som fått samma tillrättavisning och är glada att de fick den. Du kan prata men bara så länge som någon lyssnar, efter det finns det inte ett dugg du kan göra om du inte vill använda flatan.

  2. Arthur Says:

    Detta lilla odjur var i så stort behov av en örfil att det bara skulle vara hjärtlöst att förmena honom en. Ronald Fasth i Värnamo har min uppskattning och tacksamhet.

    Att föräldrarna lät det lilla odjuret polisanmäla visar bara att de är uslingar själva. Inte undra på att ungen förvildats! I strid med domstolens uppfattning är min egen att det långtgående hänsynslöshet mycket väl berättigar till våld. Inte mycket våld men så mycket som krävs men inte heller mindre än vad som krävs.

    Den makt som inte ytterst kan inlösas i våld existerar inte och vi skall ha makt att skydda så väl våra golfbanor som vår landsfred mot ynglingar som, främst därför att det tillåts, vägrar sina medmänniskor något så enkelt och grundläggande som rätten att vara ifred.

    Skal vi gissa att lille Rasko om tio år är yrkespolitiker? Samma andas barn!

  3. Hedda Says:

    Kommentarerna på Newsmill är skrämmande. Vilket gäng av bittra rättshaverister som sitter där och ska hämnas sina egna tillkortakommanden genom att tycka örfilar är bra?! Så otroligt korttänkt och rent korkat.

    Lars har inga belägg för att de två örfilar han fick räddade honom. Ett rent nonsensbevis. I själva verket kanske Lars lyckats mycket bättre i livet än han gjort nu, utan de där örfilarna? Sen kan man undra varför de som tycker att örfilar är så bra, för att de t ex själva blivit uppfostrade så … hade de inte kunnat lyssna på en klok människa?

    Varför tycks så många tro att det är mer sannolikt att en upprorisk 12-åring ska tänka ”Oj, så tokigt, jag gjorde fel, bäst jag bättrar mig” när han får en örfil, istället för ”Jävla kukgubbe, du ska få igen, jag ska banka skiten ur dig”? Jag bara undrar.

  4. Mårten Engelberg Says:

    Hedda, du har helt rätt:
    Om en 12-årings första reaktion är ”Jävla kukgubbe”, då är det redan för sent att informera honom om vad som är rätt och fel.

    Problemet som kvarstår är då bara att polisen inte verkställer den ersättningsplikt som målsmännen har: Vem betalar för skadegörelsen som den lilla ängeln och hans kompisar förorsakar under de närmaste 6 åren? Jag bara undrar. ”Vad ska man göra då?” (http://www.sr.se/webbradio/webbradio.asp?type=db&Id=1854631&BroadcastDate=&IsBlock=)

  5. Lars Wetterström Says:

    Sverige har feminiserats de senaste 20 åren. Det som förr var självklart och ett uttryck för sunt förnuft: att i uppfostrande syfte ge en örfil för att tala om var gränsen går någonstans är nu förbjudet och inte önskvärt. Barn och ungdomar testar gränser och vi vuxna ska självklart inte vara rädda att visa var dom går någonstans. Som någon sa: rädslan i Sverige för fysiskt våld har gått för långt. Ett land som befolkas av Tjuren Ferdinand-människor som faller undan hela tiden får förr eller senare svåra problem. Det finns de som är av hårdare virke än oss svenskar.

  6. Mårten Engelberg Says:

    ”I själva verket kanske Lars lyckats mycket bättre i livet än han gjort nu, utan de där örfilarna?”

    Javisst, han hade ju kunnat bli en stark man i yrkespolitiken. Där underlättar det om man aldrig har fått lära sig vad som är rätt eller fel.

    Skämt åsido, så tror jag att aktivdemokrati.se etc vore bättre än det här ständiga tandlösa käbblandet som vi kallar opinion(sbildning). Då hade vi kunnat haft en bindande folkomröstning om en Lex Ligist, och så hade saken varit ur vägen. Eller ännu hellre en om att polisen ska börja verkställa målsmans ersättningsplikt.

  7. Jonna Says:

    Tack för att du står på barnens sida!

    För mig är det en gåta att så många personer ställer sig på en dömd brottslings sida, den dömda är dessutom stolt över sin lagöverträdelse.

    Någonting är helgalet!

Kommentera

