En örfil till besvär


Nu lagom till jul har tingsrättsförhandlingen mot Värnamobon Ronald Fasth, 70, inletts i Jönköping. Fasth har åtalats för att ha gett en 12-årig pojke som bl.a. kallat honom ”gubbjävel” en örfil, vilket ledde till att nu står inför rätta för ringa misshandel.

SPF och ett hundratal demonstranter var där och tyckte att åtalet var fel och att Fasth aldrig borde ställts inför domstol. Fasth själv sa då att ”Det känns väldigt bra, folk vill ha ordning i samhället. Det här är ett bevis på att något i samhället är fel.” (Det hör med till saken att Fasth faktiskt fått ett strafföreläggande, dvs en bot utan rättegång, men att han vägrade godta den boten…)

För mig verkar både utsagan och demonstrationen absurd. En 70-åring har tagit till våld mot en 12-åring, ett barn. Då tycker jag att en rätt borde få avgöra frågan, oavsett hur stort våldet är. När det så gäller frågan om Fasth gjorde rätt, kan jag igen bjuda på hans visdomsord: ”Jag känner att jag gjorde rätt, jag var tvungen att åtgärda det som hände på något sätt.

Det finns bara en typ av personer som kan använda sig av våld i samhället med laga rätt: Poliser. Det verkar som en del inte tycker gärningen var så farlig, pojken hade faktiskt provocerat fram händelsen. Likväl ställer jag mig frågan: ”Var det rätt ändå?” SPF tycker tydligen det, när ungdomen i samhället betett sig fel ska äldre tillåtas att avreagera. Genom våld? Knappast. Ingen i samhället förtjänar enligt mig att utsättas för våld. Allra minst barn. SPF säger att något i samhället är fel. Är det möjligtvis att fler tar till våld? Även pensionärer?

Jag försvarar inte här pojkens beteende, långt ifrån. Han betedde sig allmänt dåligt, men det ger väl ingen allmän rätt att slå till honom? Att han, som har uppmärksammats i andra delar av bloggosfären, är ”invandrare” och därför, enligt dessa, förtjänat örfilen, lämnar jag därhän. Återigen kommer ”invandrare = brott” och ”stoppa invandringen, den förstör Sverige”-åsikterna fram. Det stör mig. Det stör mig mer än att SPF bifaller barnaga.

SvD SvD

3 svar to “En örfil till besvär”

  1. Karl Danielsson jr Says:

    Det är min bestämda mening att de i övre medelklass och överklass
    alltid skall tala om för oss i arbetarklass hur vi skall göra. Jag har läst tillräckligt om skilsmässor och brott i dessa klasser och har då sett hur vidrigt
    människor har betett sig. Vid skilsmässor och arvstvister ser vi hur dessa fina människor beter sig och då undrar man hur de har mage att kritisera en 70-årig man som förutom gubbjävel blev trakasserad av dessa ungdomar i ”gratisgenerationen” uppfostrade av 60-talister.
    Jag tror inte en minut på att de skulle överhuvudtaget tåla att bli kallade ”Gubbjävel” och säkert mer som inte massmedia har nämnt. Från utomlands blir väl också gammal en gång och kanske måste åka tunnelbana sent på natten eller kanske får lyxbilen sprejad. Jag vill se reaktionen då!!!!!!.

  2. Jag återvänder till Värnamofallet « Från utomlands Says:

    […] person kommenterade min förra post med uppmaningen att tänka till hur jag ville reagerat om min ”lyxbil” […]

  3. Cucumber Says:

    Nej du. Alla har rätt att bruka våld i vissa fall – förutom nödvärnsrätten. Poliser oftare än andra, ordningsvakter lite mindre sällan etc. Men lev inte i tron att man inte får bruka våld, läs t.ex. om ”gripande av envar”.

    Så sant, så sant. När jag skrev inlägget tänkte jag bara på det här fallet, där varken jag eller Jönköpings tingsrätt hittade någon nödvärnssituation. Men visst, du har helt rätt med envarsgripande. /Erik

Kommentera

