Skapa ett särskild ARN för telekommunikation!


Telekommunikation och datatrafik är en såpass ny och oöversiktlig bransch att det behövs särskild kompetens för att lösa tvister om reklamation. Därför bör den delen skiljas ut från ARN och tillföras en ny klagonämnd.

I Norge finns förutom den centrala nämnden Forbrukertvistutvalget, motsvarigheten till ARN (Allmänna reklamationsnämnden), ett antal mindre branschnämnder som ansvarar för reklamationer mot enskilda branscher. Ett sådant system, med många små organ och en till dels oöversiktlig marknad som är svår att få grepp på, är absolut något att styra undan. Därmed är ARN:s uppställning med en enhetligt system att föredra.

Det kan vara ofrånkomligt att skapar man en delvis oberoende klagonämnd, kommer det krav på andra oberoende nämnder. Exempelvis en särskild bankklagonämnd (för ärenden som just gäller bankers hanterande av ärenden m.m.) bör också kunna evalueras. Men framför allt: Bredband, digital-TV och telefoni är en så integrerad del av människors liv att det måste tas på allvar, likaså den tekniska utvecklingen som alltjämt fortsätter i ett rasande tempo. Skapa en telekomnämnd och visa att dessa frågor tas på allvar!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: